Verdieping in hoogbegaafdheid voor organisaties

Advies over hoogbegaafdheid voor scholen

Hoogbegaafdheid is een lastige paradox voor het onderwijs. Het is niet heel erg bekend, er hangt nog een groot stigma omheen en vaak is het ook niet zichtbaar bij de leerling. Hoogbegaafden kunnen enerzijds onderpresteren, anderzijds hebben ze meer uitdaging nodig. Maar meer uitdaging is niet hetzelfde als meer werk. Het kan dus best lastig zijn om goed onderwijs te bieden aan hoogbegaafden. Als ervaringsdeskundige komt Puck Bakker daarbij helpen. Zij is zelf uitzonderlijk/hyper hoogbegaafd, wat betekent dat haar IQ boven de 145 ligt. Zij kan daarom goed uitleggen hoe het denkpatroon werkt van een hoogbegaafde student. Maar snapt ook de structuren van het onderwijs goed. De kaders die zorgvuldig zijn neergezet voor elk vak en dat de capaciteit soms beperkt is. Desondanks zijn er veel dingen mogelijk! 

Expertise en kennis in huis halen d.m.v. advies & presentaties

Vanuit Puck Onderwijst willen we meer doen voor de leerling die het lastig heeft in het onderwijs. Daarom is Puck in te huren om informatie te geven over hoogbegaafdheid of andere vormen van passend onderwijs. Als organisatie kunt u haar inhuren om presentaties te geven aan bijvoorbeeld hulpverleners of leerkrachten. Daarbij gaat zij dieper in op de symptomen, waar ze tegen aan lopen in het onderwijs/zorgsysteem, maar ook hoe we dat kunnen oplossen. Daarnaast kan helpt zij met het vormgeven van structurele oplossingen voor hoogbegaafden. Samen met de beleidsmakers denkt ze mee en vertegenwoordigt zij de stem van de hoogbegaafden. 
Ook voor advies bij cases is zij inzetbaar. Samen met de begeleider bespreekt zij casussen en geeft adviezen & tips. Door de begeleider mee te nemen in de belevingswereld van de (hoogbegaafde) leerling, wordt de kloof tussen de leerling en begeleider kleiner. Daardoor wordt de kans kleiner dat de leerling uitvalt uit het onderwijs.

Reacties op mijn presentaties

"Superinteressant en superduidelijk! Dank je wel voor het opnemen en het doorsturen. Ik heb er geen vragen over, maar het is vooral heel inspirerend"

- Decaan HBO

"Gisteren heb ik de opname terug gekeken en vond het buitengewoon interessant en leerzaam, ook voor mijn collega’s"

- Loopbaanbegeleider HBO

"Ik vond het heel helder, dus zeer de moeite van het delen waard! Dank je wel!"

- Docent HBO

Bijles op locatie

Voor sommige jongeren is het onderwijssysteem niet altijd een plek waar ze zich goed kunnen ontwikkelen. Ze zijn bijvoorbeeld niet gemaakt voor de druk, het tempo en het format. Andere jongeren hebben moeite met het begrijpen wat van hen wordt verwacht of het begrijpen van de stof. Dit laatste zien we veel terug bij hoogbegaafde leerlingen. Zij spreken in hun hoofd vaak een andere taal dan de docent, waardoor ze elkaar niet goed begrijpen en de stof niet goed overkomt. Bij Puck Onderwijst werken begeleiders met een gereedschapskist aan ervaring en kennis. Zij weten vaak vanuit persoonlijke ervaring hoe ze deze leerlingen goed kunnen bereiken, en spreken de taal van de leerstof en de leerling. Op deze manier kunnen zij vertalen. Ook leerlingen die moeite hebben met het overzicht bewaren, leren of gedisciplineerd huiswerk maken, kunnen wij ondersteunen. Daarnaast hebben wij ook ervaring met leerlingen die (tijdelijk) zijn uitgevallen in het onderwijs en langzaam weer terugkomen. Naast al deze kennis, zijn onze begeleiders ook nog voorzien van vakinhoudelijke kennis op niveau. Deze combinatie zorgt voor een aanpak waarbij leerlingen sneller worden bereikt, waardoor ze hun plek in het onderwijssysteem beter kunnen vinden.