Puck's UniversiTijd voor de Toekomst

voor hulpverleners in opleiding

Tijdens haar ICT-studie kwam Puck erachter; Ze wil hulpverlener worden. En dus is ze naar de Universiteit gegaan om Pedagogische Wetenschappen te studeren. Ze zag het precies voor zich; veel over stoornissen leren, maar ook over de ontwikkeling. Hoe hoort een kind op te groeien, hoe kunnen we daarbij helpen, wat moeten we doen als er iets niet goed gaat? Hoe ga je om met brutale kinderen? En kinderen die hulp moeten hebben, maar het nog niet kunnen horen, hoe bereik je hen terwijl je ze ook nog in hun waarde laat? En wat als jij ziet dat er iets moet gebeuren, maar ouders het geen probleem vinden? Hoe zorg je dat het kind zichzelf gaat bereiken? En dat élk kind kan bereiken wat hij graag wil? En kan krijgen wat hij nodig heeft? 

Na drie jaar studeren kon ze nog geen enkel antwoord op één van bovenstaande antwoorden geven. Wat ze wel heeft geleerd? Zonder te overdrijven: ze heeft geen idee. "Veel, maar niet hoe ik een goede hulpverlener wordt."

Tijd voor verandering

Door andere professionals, een stuk intuïtie en veel kansen heeft ze intussen een bedrijf opgebouwd waar veel kinderen en jongeren worden geholpen hun plek te vinden in het onderwijs en de maatschappij. Ze heeft veel uit de praktijk geleerd, maar merkt dat haar studie hierin tekort schiet. Ze herkent dat bij andere hulpverleners in opleiding.

Ik weet dat ik een goede hulpverlener kan worden, maar hoe ga ik mijn rugzak vol stoppen met de juiste vaardigheden? 

Vanuit deze vraag, die ze bij veel studenten hoorde, heeft ze Puck's Universitijd opgericht. Omdat het tijd is voor een nieuwe generatie hulpverleners. Ze heeft hulpverleners verzameld die op verschillende werkplekken werken; het onderwijs, de gehandicaptenzorg, de TBS-klinieken, het ziekenhuis, de reguliere GGZ, de pleegzorg, de dagbesteding, etc. Maandelijks komt er een hulpverlener vertellen wat zij doen, wat zij zien, en wat zij denken dat kinderen nodig hebben. Naast verschillende werkplekken, hebben ze ook andere achtergronden, ervaringen, expertises, etc. We behandelen verschillende probleemgebieden, therapievormen en diagnostische technieken. Tijdens deze bijeenkomsten is er ruimte om vragen te stellen en wordt er geoefend d.m.v. rollenspellen en casuïstiek. Zodat je hopelijk kunt weglopen met een rugzak vol handvatten. 

Nieuwe generatie hulpverlener?

De nieuwe generatie hulpverlener weet meer dan alleen zijn eigen kennisgebied, leert en staat open voor nieuwe informatie, werkt op maat, kan over zijn eigen ego heen stappen, is persoonlijk, warm en open, en is bereid om alles op alles te zetten voor het kind en altijd in zijn/haar/hen belang te handelen. 

That's it. Het maakt voor ons niet uit welke opleiding je volgt, op welk niveau, op welke manier, op hoe lang je daar al over doet. Als jij bij de nieuwe generatie hulpverleners hoort, dan ben je van harte welkom. Dit programma is voornamelijk gericht op de mentale zorg (pedagogiek en psychologie) en zal daarbij een focus hebben op de leeftijden 0-27 jaar. Het staat je altijd vrij aan te sluiten vanuit een andere discipline. 

Bij aanmelding wordt er een online of fysiek kennismakingsgesprek ingepland om ervoor te zorgen dat dit programma goed bij jou aansluit en andersom. Het is daarnaast verplicht om elke bijeenkomst fysiek aanwezig te zijn. We vinden het belangrijk dat jij dit belangrijk genoeg vindt om in te investeren, daarom wordt er een vergoeding gevraagd voor de bijeenkomsten. We vinden het ook belangrijk dat je niet wordt buitengesloten door je financiële situatie. Het bedrag wat je betaalt, wordt daarom besproken tijdens het kennismakingsgesprek. 

Aanmelden

Op dit moment zijn we op zoek naar ervaren hulpverleners die willen komen spreken en uitleggen. Ben jij een hulpverlener die de toekomstige generatie verder wil helpen? Dan horen wij graag van jou! Ook hulpverleners in opleiding kunnen zich melden om op de lijst te komen. Wanneer het programma rond is, wordt er contact met je opgenomen.