Puck Onderwijst

Puck Onderwijst is opgericht door Puck Bakker in juli 2021. Vanuit haar eigen ervaring heeft ze gezien dat het onderwijssysteem niet altijd aansluit op de behoeften van kinderen. Onderwijs op maat staat voor Puck en alle begeleiders hoog in het vaandel. 

Puck Onderwijst gaat ontzettend breed, van huiswerkbegeleiding tot vakinhoudelijke bijles, maar ook voor groepen (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen en over adviezen aan scholen. We vinden het belangrijk dat het met elk kind goed gaat. Dat elk kind krijgt wat hij/zij/hen nodig heeft. Dat er geluisterd wordt én ernaar gehandeld wordt. 

Elk kind heeft in zijn/haar/hen jeugd een rolmodel nodig. Iemand die het écht begrijpt, het écht heeft ervaren en het écht heeft gevoeld. Maar ook iemand die het heeft weten te draaien! Bij Puck Onderwijst werken er begeleiders met een zogeheten rugzakje. Hier noemen we het liever een gereedschapskist. Ze weten vanuit hun eigen ervaring wat bijvoorbeeld faalangst, lastige thuissituatie, dyslexie of hoogbegaafdheid met je doet. Waar je tegenaan loopt, wat het lastig en soms eenzaam maakt. Maar ze weten ook hoe je het kunt draaien. Ze hebben een gereedschapskist vol met ervaring.

De rode draad blijft altijd; elk kind geven wat hij/zij/hen nodig heeft. 


Puck Bakker - Eigenaar

Geboren en getogen in Drenthe, wat zorgt voor een nuchtere kijk op het leven. Het ondernemen heb ik mij al jong eigen gemaakt; op mijn 13e startte ik mijn eigen oppasservice. Naast het werken in gezinnen, verzorgde ik ook knutselmiddagen, kinderentertainment op open dagen en organiseerde kinderfeestjes. Na mijn havodiploma heb ik geruime tijd gewerkt als au pair in Zweden. Op mijn 18e startte ik met het geven van van bijlessen via diverse gerenommeerde huiswerkbegeleidingsinstituten aan kinderen in het basisonderwijs, jongeren in het voorgezet onderwijs en jongvolwassenen in het hoger onderwijs. In alle gezinnen waar ik heb gewerkt, was er grote diversiteit aan kinderen. Van meervoudig gehandicapt tot huilbaby's, van zeer energiek, bewegende kinderen tot zeer verlegen en timide. Een van mijn talenten is verbinding maken met kinderen. Met elk kind lukt mij dit. En dat komt doordat ik vanuit mijn hart en vanuit bezieling werk. 

 

Tijdens mijn jeugd heb ik twee uitersten gezien. Enerzijds ben ik opgegroeid in een omgeving waarin ik alle ruimte kreeg. Anderzijds was er ook een omgeving waarin ik niet mezelf mocht zijn. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik heel veel heb moeten ervaren, waardoor ik weet hoe je gebeurtenissen en emoties verwerkt en hoe je het om kunt buigen tot krachtige vaardigheden. Daarnaast ben ik opgegroeid in een communicatief en emotioneel sterk ontwikkeld gezin. Hierdoor kan ik mij heel goed inleven en ben ik in staat om te benoemen wat ik zie, denk te zien, of om bijvoorbeeld de hulpvraag concreet te krijgen. Ik heb geleerd om dit op een warme en veilige manier te doen. Zodat elk kind de deur voorzichtig durft open te doen. 

Zelf ben ik uitzonderlijk hoogbegaafd en ervaar ik hoe lastig dat is in o.a. het onderwijs zonder lesprogramma's op maat. In juli 2021 ben ik begonnen met Puck Onderwijst. Juist om meer begeleiding te bieden aan hoogbegaafden. 

Mijn werkwijze is zacht, toegankelijk en met een grote dosis humor, maar ook direct en duidelijk. Ik werk met hele duidelijke grenzen, maar daarbinnen is zo veel ruimte voor eigen expressie en authenticiteit. 

 

Op dit moment studeer ik pedagogische wetenschappen aan de universiteit van Utrecht. 


Het team

Ik ben een open en empathisch persoon. Ik voel anderen goed aan en heb een goed gevoel voor humor. In mijn werk luister ik veel naar het kind en is er ruimte voor hem/haar/hen wensen en ideeën, immers staan zij centraal en ik help ze met liefde op het pad wat ze wensen te bewandelen. Ik ben gek op leren en vind uitleggen een van de leukste dingen die er is. Altijd al heb ik een grote interesse gehad in waarom mensen dingen doen en denken, maar ook om te begrijpen waarom. Het is dus ook geen verrassing dat ik momenteel psychologie studeer! Lees meer...

Op de middelbare school ben ik begonnen met het geven van bijlessen, daardoor ontdekte ik dat daar echt mijn passie ligt. Ik krijg ontzettend veel energie van het helpen van leerlingen, zowel vakinhoudelijk, als buiten de boeken om door d.m.v. persoonlijke begeleiding. In de bijlessen vind ik het belangrijk dat de werkvorm zo actief mogelijk is, ik zal dus niet alleen maar uitleggen, we zullen echt samen actief bezig zijn met de stof, effectiever en gezelliger dus :). Lees meer...

Op de middelbare school ben ik begonnen met oppassen en bijles geven, waarbij ik merkte dat ik het fijn vind als ik er echt voor die kinderen of jongeren kan zijn. Ik kan me goed invoelen in iemand, merk ook snel als het even niet zo lekker gaat. Tijdens bijles en begeleiding wil ik dan ook echt luisteren naar jou, zodat we zowel kijken naar wat er op schoolgebied nodig is, maar dat we ook over andere dingen kunnen praten. Het moet een fijne, veilige plek voor je zijn. Doordat ik zelf best geworsteld heb met/rondom school, begrijp ik veel struggles en ben ik graag een luisterend oor of denk ik met je mee in oplossingen. Lees meer...

Ik ben hoogbegaafd en heb ervaring met perfectionisme en faalangst. Deze combinatie heb ik, met name op mijn middelbare school, als erg vervelend ervaren. Inmiddels zie ik in dat deze eigenschappen ook iets moois kunnen zijn, zolang je maar weet hoe je ermee om moet gaan. Graag help ik tijdens de bijlessen andere kinderen en jongeren om deze balans te vinden. Lees meer...