Meer over Marten

Mijn naam is Marten, ik ben 19 jaar en begin dit jaar aan de studie geneeskunde in Nijmegen. Ik ben hoogbegaafd en heb ervaring met perfectionisme en faalangst. Deze combinatie heb ik, met name op mijn middelbare school, als erg vervelend ervaren. Inmiddels zie ik in dat deze eigenschappen ook iets moois kunnen zijn, zolang je maar weet hoe je ermee om moet gaan. Graag help ik tijdens de bijlessen andere kinderen en jongeren om deze balans te vinden.

Buiten school vind ik het erg leuk om op vakanties te vliegvissen met mijn vader en broertje. Dit is onze ideale vorm van “quality time” en om ons hoofd even helemaal leeg te maken van de drukke (school)wereld. Als ik niet op vakantie ben vind ik het erg leuk om te hockeyen. Op den duur ben ik dan ook hockeytraining gaan geven aan de jeugd en hier haalde ik veel voldoening uit. Op deze manier ben ik erachter gekomen dat ik het erg fijn vind om kinderen te helpen. Dit geldt voor iets theoretisch, zoals helpen bij de stelling van Pythagoras, maar ook voor iets praktisch, zoals het leren om gaan met hoogbegaafdheid, faalangst of bijvoorbeeld prestatiedruk.

Vanuit mijn eigen ervaring weet ik dat school niet altijd vlekkeloos verloopt. Ook binnen mijn gezin heb ik gezien dat de combinatie van het huidige onderwijs en hoogbegaafdheid soms verre van ideaal is en dat er vooral problemen kunnen ontstaan tussen de overgang van het basis- naar het middelbaaronderwijs. Hierdoor kan ik mij goed inleven in wat de kinderen ervaren, maar kan ik ze ook goed begeleiden om te draaien. Ook heb ik zelf ondervonden hoe belangrijk het is om goed te plannen en gestructureerd te werk te gaan.